Cuda mikroświata

Materiały: 

To ćwiczenie możesz przeprowadzić w dowolnym terenie zielonym, nawet na najzwyklejszym trawniku, chociaż nie ukrywamy, że im bardzie różnorodna przyroda tym lepiej. Dlatego nawet w przedszkolnym ogródku warto zachować kawałek niekoszonego trawnika, który z czasem zamieni się w łąkę kwietną, która będzie pastwiskiem dla zapylaczy i innych małych zwierzątek oraz doskonałym miejscem do obserwacji przyrody.

Zaproś dzieci do mikroświata przyrody. Jeśli dysponujesz lupami, rozdaj je uczestnikom zajęć.

Ale nawet jeśli ich nie macie, nic nie stroi na przeszkodzie by z uwagą przyjrzeć się maleńkim zwierzętom, roślinom czy innym elementom przyrody. Najważniejszym elementem tego ćwiczenia jest zaciekawienie mikrokosmosem, który mieści pod naszymi stopami i często nie zdajemy sobie sprawy, jak bogate życie się tam toczy. Aby skupić uwagę dzieci możesz zaproponować im obserwowanie tras mrówek, wyszukiwanie wśród źdźbeł trawy innych bezkręgowców, liczenie kropek na biedronkach, wyszukiwanie najmniejszych kwiatków i listków, maleńkich nasionek o ciekawych kształtach, obserwowanie budowy kwiatów, liczby płatków, kształtu i ilości pylników, jajeczek owadów ukrytych pod spodem liści, włosków okrywających liście niektórych roślin, struktury próchniejącego drewna. Kilka czy kilkanaście minut poświęconych na uważne, pełne skupienia obserwowanie najbliższej natury może okazać się zaskakujące pod względem ilości odkryć i zaskoczeń.

Na zakończenie zaproś dzieci do narysowania najciekawszej rzeczy, którą udało im się wypatrzeć.

Rozdaj wydrukowane lupy i kredki i zachęć do narysowania ze wszystkimi szczegółami i w powiększeniu - jakby widzianego przez lupę - wybranego elementu przyrody.

kryj się
Pobierz opis i kartę pracy w formacie PDF.