Nietoperz i ćma

Gra pokazuje, w jaki sposób nietoperze wykorzystują fale dźwiękowe do polowania. Zanim zaczniemy zabawę trzeba przybliżyć uczestnikom sposób polowania nietoperzy. Zwierzęta te wykorzystują do chwytania ofiar (owadów) echolokację, emitują wysokie dźwięki, które odbijają się od owada i wracają do nietoperza, wskazując mu miejsce, gdzie znajduje się ofiara. Nietoperze wykształciły taki sposób zdobywania pokarmu, ponieważ są zwierzętami aktywnymi w nocy a ich słaby wzrok nie pozwala wypatrzeć owadów. Mają za to doskonały słuch, dzięki któremu mogą polować.

Prosimy uczestników zabawy, aby stanęli w kole i chwycili się za ręce. Dwie osoby wchodzą do środka koła, jedna z nich będzie nietoperzem , druga ćmą, na którą nietoperz poluje. Nietoperz ma zasłonięte oczy, nie widzi więc swojej ofiary, może ją za to usłyszeć. Kiedy osoba będąca nietoperzem krzyknie: „nietoperz!”, osoba będąca ćmą musi odkrzyknąć: „ćma!”. Im częściej nietoperz wywołuje swoją ofiarę, tym łatwiej będzie mu ją chwycić, gdy mu się to uda, gracze mogą zamienić się rolami.

nietoperz i ćma