Zwierzęta i zasoby

Dzielimy uczestników na dwie grupy i ustawiamy naprzeciwko siebie w dwóch szeregach (około 50-80 metrów od siebie). Jedna grupa to zwierzęta, druga – zasoby (picie, jedzenie, schronienie). Zwierzęta mają za zadanie zdobyć zasób, który jest im potrzebny do życia.

Prowadzący prosi, aby obie grupy odwróciły się do siebie plecami i nie podglądały, co pokazuje druga grupa. Potem sprawdza, jakich zasobów potrzebują zwierzęta (każde zwierzątko wybiera zasób potrzebny w danej rundzie). Pokazujemy to następująco: jedzenie – masujemy się po brzuchu, picie – przykładamy zwiniętą dłoń do ust, schronienie – robimy nad głową daszek z rąk. Potem zasoby wybierają, kto czym jest w danej rundzie i pokazują w taki sam sposób.

Na komendę prowadzącego – grupy odwracają się twarzami do siebie i zwierzęta biegną po zasoby, których potrzebują. Uwaga: zasoby nie uciekają! Zwierzęta, którym udało się upolować zasób – rozmnażają się, czyli zabierają zasób ze sobą na stronę zwierząt (zasób staje się zwierzęciem). Zwierzęta, którym nie udało się zdobyć zasobu – umierają – i same stają się zasobami (pozostają po stronie zasobów). Po kilku rundach wprowadzamy utrudnienie – przeprowadzamy między zwierzętami i zasobami drogę. Prowadzący jest samochodem i kiedy zwierzęta biegną po zasoby samochód może kogoś „przejechać” – wtedy przejechane zwierzę staje się zasobem.

Zabawa w uproszczony sposób pokazuje mechanizm zachowania równowagi w przyrodzie. Każde zwierzę potrzebuje do życia jedzenia, picia oraz miejsca, gdzie znajdzie schronienie i wychowa młode. W sprzyjających warunkach zwierzęta rozmnażają się i wzrasta ich liczebność na danym terenie, ale zaczyna brakować zasobów, aby wszystkie mogły przetrwać – zwierzęta konkurują ze sobą i przeżywają najsilniejsze osobniki. W kolejnym roku konkurencja jest mniejsza, a zasobów dużo – większość zwierząt przeżywa i może się rozmnożyć, ale znów nie dla wszystkich wystarczy zasobów i część zwierząt zginie itd.

Warto zwrócić uwagę, że człowiek często narusza równowagę w przyrodzie, powodując, że zwierzętom coraz trudniej jest przetrwać. Dla przykładu – droga wprowadzona jako urozmaicenie pod koniec zabawy powoduje, że zwierzęta mają utrudniony dostęp do zasobów. Można wprowadzić inne utrudnienia np. umówić się z dziećmi grającymi rolę zasobów, żeby w ogóle nie pokazywały w danej rundzie schronienia (np. wycięto las, albo pojawił się gatunek inwazyjny, który zajął zwierzętom ich siedlisko). W innej rundzie dzieci będące zasobami mogą nie pokazywać picia (np. do zbiornika wodnego, z którego korzystały zwierzęta, wpłynęły z pola chemikalia używane w rolnictwie).