Co można zrobić w Dzień Pustej Klasy?
Ilu ludzi, tyle pomysłów. W Dniu Pustej Klasy nie narzucamy, co macie robić, poza jedną podstawową sprawą - wyjdźcie w teren, na łąkę, do lasu, do parku, nad rzekę (nie siedźcie na asfaltowym boisku czy betonowym placu). Możecie realizować podstawę programową, rozwijać kompetencje kluczowe, integrować się, bawić a nawet leniuchować w przyrodzie.Krótkie:
- [WF] Przejść po zwalonym pniu drzewa.
- [przyroda] Wypróbować roślinne zaklęcia
- [WF] [koncentracja] Ćwiczyć patykowy mindfulness
- [edukacja językowa] Szukać kształtów liter w przyrodzie.
- [edukacja językowa] Znaleźć jak największą ilość przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę.
- [przyroda] Derkacz - podążanie za dźwiękiem
- [plastyka] Roślinne tatuaże na chwilę
- Naturalne wzory
Długie:
- [wf] [geografia] [i inne] Zorganizować grę terenową.
- [wf] [geografia] Wybrać się na całodzienną wycieczkę autobusem miejskim za miasto.
- [wf] [geografia] Zorganizować podchody.
- [WF] Zorganizować spływ kajakowy albo wycieczkę rowerową z rodzicami.
- [WF] Ułożyć ścieżkę bosych stóp i wypróbować ją.
Szalone:
- [WF] Biegać w deszczu.
- [WF] Wspiąć się na górkę i sturlać się.
- [WF] Zrobić błotną ślizgawkę.
Refleksyjne i ćwiczące cierpliwość:
- [wyciszanie] [przyroda] Wypróbować siedzisko
- [przyroda] [geografia] Obserwować niebo (i uczyć się rozpoznawania chmur).
- [WF] Puszczać kaczki z kamyków.
- [przyroda] [biologia] Obserwować mrówki lub pszczoły.
- [plastyka] [technika] Zrobić gobelin z traw.
- [plastyka] [technika] Na tkaninach powleczonych farbą akrylową drukować słońcem.
- [fizyka] Obserwować parowanie różnych powierzchni pod słoikami.
- [geografia] Zrobić zegar słoneczny (link po angielsku) i wiatrowskaz.
- [matematyka] Porządkować i systematyzować
- [plastyka, WF] Rysować po asfalcie kredą trzymaną gołą stopą.
- [wychowawcza] Wychowawcza w ruchu i w przyrodzie
- [wychowawcza] Leśne dyskusje
- [uważność] Bądź jak wiewiórka
- [plastyka] [technika] Zrób zachwytniki
- [przyroda] [zabawa] Koktail zapachowy
- [wychowawcza] [przyroda] Plątanina życia
- [jęz. polski] Położyć się na trawie i poczytać książkę lub posłuchać audiobooka patrząc na drzewa i niebo.
Dzikie:
- [technika, WF] Zbudować szałas.
- [EDB, technika] Nauczyć się rozpalać ognisko bez zapałek (i zapalniczki).
- [technika, EDB] Przygotować posiłek na ogniku (ale nie kiełbaski).
- [przyroda] Szukać śladów zwierząt.
- [zabawa] Rozpalić ognisko i upiec drożdzowe bułki na kiju.
Wyzwania:
- {Wypróbować geocaching.
- [WF] Zorganizować maraton po wszystkich parkach miejscowości lub dzielnicy.
- [fizyka] Skonstruować i wypróbować solarną kuchenkę.
- [chemia, technika, fizyka] Zrobić z patyków i bawełnianego sznurka narzędzie do puszczania wielkich baniek mydlanych i puszczać je.
- [fizyka] [technika] Puszczać latawce.
- [plastyka] Zmalować coś pozytywnego i dołączyć do ogólnopolskiej zabawy w kamyki. Trzeba znaleźć większe kamyki, narysować coś na nim mazakami akrylowymi i pozostawić kamyk w parku, aby ktoś mógł gp znaleźć i ucieszyć się.
Dla lubiących grzebać się w ziemi:
- [przyroda, biologia] Posadzić drzewo lub kwiaty.
- [przyroda, biologia] Zrobić bomby nasienne
- [geografia] Wykonać profil glebowy
- [geografia] Sprawdzić na piasku i ziemi jak przebiega erozja wodna i inne procesy geologiczne
- [geografia] Korzystając z góry piachu lub ziemi wyjaśnić, jak rysuje się mapę poziomicową i profilu terenu
- [geografia] Przeprowadzić proste badania gleby.
- [przyroda] Dżdżownica - koprolity
Relaksujące:
- [polski] Położyć się na trawie i poczytać na głos jakieś ciekawe opowiadanie albo początek wciągającej książki, którą uczniowie będą mogli przeczytać w wakacje (jeśli ich zainteresuje).
- [plastyka] Ułożyć mandalę z kwiatów, patyków i liści.
- [geografia] Obserwować niebo (i uczyć się rozpoznawania chmur).
- [plastyka]Ulepić z gliny duszę drzewa na korze.
Plastyczno-techniczne i ćwicząc małą motorykę
- [plastyka] [geografia] Mapa wymyślonego świata
- [plastyka] [przyroda] Kto tam jest?
- [plastyka] Warkoczykowe bransoletki z situ
- [plastyka] Ludziki z situ
- [plastyka] Owijamy w bawełnę... patyki
- [plastyka] [technika] Zostań artystą land artu
- [plastyka] Zrobić recyklingowe frędzle do roweru
- [plastyka] Malować naturalnymi barwnikami.
- [plastyka] Zrobić naturalne mobile
- [przyroda] [technika] Owadzi schron
- [technika] [fizyka] Tratwa
- [technika] Leśny kaganek
- [plastyka] Stemplować liśćmi.
- [plastyka] Ułożyć mandalę z kwiatów, patyków i liści.
- [plastyka] Laurka z natury
- [plastyka] Stworzyć przyrodnicze obrazy (na taśmie klejącej).
- [plastyka] Koło kolorów
- Naturalna galeria
Muzyczne
- [muzyka] Zrobić instrumenty z kamieni, patyków, piasku, nasion, traw. Zaśpiewać poznane wcześniej piosenki z akompaniamentem naturalnych instrumentów lub nauczyć się nowej piosenki siedząc w wysokiej trawie.
- [muzyka] Zrobić dźwiękową mapę okolicy
- [muzyka] Zrobić instrumenty z kamieni, patyków, piasku, nasion, traw. Zaśpiewać poznane wcześniej piosenki z akompaniamentem naturalnych instrumentów lub nauczyć się nowej piosenki siedząc w wysokiej trawie.
Z obszaru nauk humanistycznych
- [języki obce] Poznać nowe słowa z języka obcego związane z miejscem spaceru np. opis lasu, krajobrazu, nazwy zwierząt, roślin, trasy którą idziemy, zabawy ruchowe utrwalające słowa, zwroty itd.
- [polski] [WOS] Przeprowadzić wywiad z osobą spotkaną w parku.
- [polski] [historia] Zagrać w kalambury nt. przeczytanych książek, wydarzeń historycznych
- [historia] Znaleźć najstarsze drzewo w parku i wymienić co najmniej 5 wydarzeń historycznych, które miały miejsce od początku życia drzewa.
- [historia] Odnaleźć na miejskim cmentarzu groby zasłużonych dla miejscowości osób.
- [historia] Odnaleźć stare obiekty wojskowe w okolicy.
- [WOS] Wybrać się na krytyczne oglądanie reklam w przestrzeni publicznej.
- [język polski] Napisać siedmiokierunkowy wiersz
- [język polski] [jęz. obcy] Znaleźć i zanotować jak największą ilość przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę alfabetu.
- [język polski] [język obcy] Alfabet przyrody
- [jęz. polski] [jęz. obcy] Dzika historia
Z obszaru nauk ścisłych
- [technika] [fizyka] Camera obscura
- [matematyka, geografia, fizyka] Obliczyć prędkość nurtu rzeki.
- [matematyka] Zmierzyć i obliczyć obwody, pola, objętości: trawników, piaskownic, fontann. Wyliczyć ile potrzeba by nasion, sadzonek, płotka, piasku do piaskownicy, wody do zbiornika.
- [matematyka] Wytyczać kształty pod budynki.
- [fizyka] Na huśtawkach uczyć się o energii kinetycznej i potencjalnej albo o działaniu dźwigni lub wahadła (w zależności od typu huśtawki).
- [fizyka] Mierzyć natężenie hałasu w różnych miejscach.
- [matematyka, biologia] Obliczać wysokość drzew
- [biologia, przyroda] Zobaczyć, jak zbudowany jest mniszek lekarski, dokładnie obejrzeć różne fazy kwitnienia
- [biologia, przyroda] Zrobić preparaty mikroskowpewe z użyciem bebarwnego lakieru do paznokci i taśmy klejącej
- [matematyka] Porządkowanie
- [przyroda] [biologia] Ćwicz rozpoznawnie gatunków drzew, zinwenaryzuj drzewa w okolicy, zrób zielnik
- [geografia, przyroda] Korzystając z góry piachu lub ziemi wyjaśnić, jak rysuje się mapę poziomicową i profilu terenu.
- [geografia, przyroda] Zorganizować zajęcia z mapą topograficzną i planem miasta lub z wykorzystaniem nawigacji GPS.
- [przyroda] [biologia] Badania po sznurze
- [przyroda] [biologia] Pamięciowe portrety roślinne
- [matematyka] Obliczyć (w przybliżeniu) wiek drzewa
- [chemia] Sprawdzić jak reaguje mentos z colą i dowiedzieć się dlaczego.
- [fizyka] Uczyć się o zjawisku rezonansu mechanicznego - wysoko rozbujać huśtawkę dopasowując ruchy ciała do okresu drgań własnych huśtawki.
- [fizyka] Uczyć się o rozchodzeniu fal kolistych wrzucając kamienie do zbiornika z wodą. Bawiąc się w puszczanie kaczek, dodatkowo zaobserwować nakładanie się fal.
- [przyroda] [biologia] Zobaczyć, jak zbudowany jest mniszek lekarski, dokładnie obejrzeć różne fazy kwitnienia.
- [przyroda] [biologia] przeprowadzić badania po sznurze
- [przyroda] Ślimak - śluz i mięśnie
- [przyroda] Koniczyna i bakterie brodawkowe
- [przyroda] [chemia] Jak pachnie kwas mrówkowy?
- [przyroda] [biologia] Kto zostawił ten trop?
- [przyroda] Tematyczne bukiety
- [przyroda] [biologia] [język polski] [plastyka] Nature journaling czyli dziennik przyrodniczy
- [przyroda] [biologia] [matematyka] Sprawdzić, jak duże są różne zwierzęta i narysować je w skali 1:1 kredą na asfalcie lub patykiem na piasku.
Zabawy przyrodnicze:
- [przyroda] [uważność] Co mam w dłoni?
- [przyroda] [biologia] [uważność]Znajdź wśród drzew swego przyjaciela
- [przyroda] [biologia] Ukryty raport
- [zabawa] [przyroda] Nietoperz i ćma
- [uważność] Tropienie po śladzie
- [zabawa] Strażnicy drzew
- [zabawa] [WF] Locha mówi: Kryj się!
- [przyroda] [zabawa ruchowa] Głodne pisklęta.
- [przyroda] [biologia] Zwierzęta i zasoby
Ze sportowymi emocjami:
- [WF] Trenig kalisteniki w lesie lub parku
- [zabawa] [przyroda] Podwajanie
- [zabawa] [przyroda] Zając i lisy
- [WF] Ćwiczyć bezpieczną jazdę na rowerze
- [zabawa] [WF] Wyścig po chustę
- [WF] Strzelać lub rzucać do celu.
- [WF] Podaj dalej
- [WF] Wspinać się na drzewa.
- [uważność] Podążanie za dźwiękiem
- [WF] Powrócić do starych zabaw podwórkowych: serso, gry w gumę, palanta, szczura, flinstona, państwa, kapsle, ciupy...
Różności:
- [zabawa] [przyroda] Bingo
- [zabawa] [plastyka] [jezyk polski] [języki obce] Własnoręcznie zrobić story cubes z kamyków (ilustacje narysować mazakami permanentnymi lub akrylowymi) i bawić się z innymi w wymyślanie opowieści
- [przyroda] [plastyka] [jęz. polski] Terenowe biuro śledcze
- [biologia] [przyroda] Odnajdź moją rodzinę
- [plastyka] [przyroda] Leśne komiksy
- [technika] [przyroda] Zielony talerzyk
- [geografia] [WOS] Wybrać się na spacer badawczy w poszukiwaniu np. pomników przyrody, OZE, kapliczek przydrożnych, murali, zwierząt w architeturze i reklamie.
- [zabawa] Zorganizować piknik, śniadanie na trawie.
- [przyroda] Przygotować i rozstawić w okolicy poidełka dla zapylaczy, ptaków i innych zwierząt.
- [zabawa] [przyroda] Poszukiwacze skarbów.
- [przyroda] [plastyka] Cuda mikroświata
- [przyroda] [biologia] [matematyka] Poszukać i udokumentować na zdjęciach, jak przyroda walczy o swoje miejsce w mieście np. drzewka na gzymsach, dachach komórek, rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi.
- [przyroda] [geografia] [zabawa] Mikroturystyka (legoprzygoda)
- [przyroda] [biologia] Zagrać w bingo w przyrodzie